Nu ai nici un produs in cos.

Incearca

Poftesti la fast food? Dezvata-ti organismul de alimentele nocive in 6 pasi simpli

Consumul in cantitati insemnate (de minimum 2-3 ori pe saptamana) al produselor fast food si de patiserie are dezavantaje majore pentru sanatate: degradarea accelerata a sistemului cardiovascular, excedent de masa corporala, cresterea riscului de diabet, scaderea tonusului cerebral. Aceste efecte sunt cauzate de compozitia specifica a alimentelor in cauza: acizi grasi trans si glucide rele (“rapide”) in cantitati ridicate. Pe de alta parte, vitaminele, mineralele si nutrientii de calitate (acizi grasi nesaturati, proteine, glucide complexe) aproape lipsesc (de aceea se spune ca alimentele de tip fast food contin “calorii goale”).

Problema principala cu care multi se confrunta cand vine vorba despre fast food nu este cea a lipsei de informatii cu privire la dezavantajele sigure si la riscurile asociate consumului acestor alimente, ci mai degraba cea a dependentei de fast food. Dependenta se formeaza in urma consumului regulat de fast food, consum stimulat de numarul ridicat de ofertanti, de economia (as spune supraestimata) de timp oferita consumatorului, de aromele specifice ale acestor alimente si de proasta reprezentare pe piata a alternativelor sanatoase.

Dependenta de fast food se poate trata cu succes, iar conditia de baza pentru succesul acestui demers este, desigur, vointa. Fiindca schimbarea nu este chiar una usoara, poti folosi o serie de trucuri eficiente pentru a renunta mai usor la alimentele nesanatoase:

1) Pregateste-ti, de seara, pachetul cu mancare sanatoasa pentru birou. Cateva idei: salata cu legume si branza, un sandwich cu ardei si pasare la gratar, un fruct si o punguta cu miez de nuca etc.

2) Serveste, in fiecare dimineata, un mic dejun consistent. In primele dimineti iti va fi greu (daca nu esti invatat(a) cu acest lucru), dar este mai bine sa mananci chiar daca foamea lipseste. Dupa cateva zile organismul se va obisnui si va “cere” singur micul dejun copios. Desigur, pranzul si cina vor scadea in mod natural ca si pondere in totalul caloric al zilei.

3) Gateste cu foarte putin ulei (sau fara ulei, preferabil in vase anti-aderente), astfel incat sa-ti dezobisnuiesti corpul de prajelile clasice.

4) Prepara-ti singur(a) deserturile, pentru a detine tu controlul asupra ingredientelor. Foloseste mai putin zahar - in acest fel, vei reduce treptat pofta de produse dulci de patiserie.

5) Nu ai avut timp seara trecuta (sau pur si simplu ai uitat) de pachetul cu mancare? In drum spre locul de munca opreste-te la un magazin alimentar (trebuie sa ai macar unul) si ia-ti mancare “adevarata”.

6) “Da” painea alba pe cea integrala: in acest fel, in doar cateva saptamani scapi si de pofta de covrigi.

Aplicarea acestor sfaturi presupune un consum suplimentar de timp, dar aceasta “pierdere” este insignifianta in comparatie cu sanatatea castigata.

Liviu Deculescu