Nu ai nici un produs in cos.

Incearca

Consumi cartofi prajiti in ulei? 5 Motive serioase pentru care sa-i elimini din alimentatie

1) Cartofii prajiti sunt foarte calorici. Cea mai mare parte a energiei furnizate de acestia provine din uleiul absorbit. Gatiti prin fierbere sau „gatire uscata”/coacere, cartofii nu depasesc 100 de calorii la 100 de grame; cei prajiti in mod traditional contin, in schimb, intre 250 si 340 de calorii pe suta de grame (in functie de modul de prajire)!

 2) Grasimile continute de cartofii prajiti ataca sistemul cardiovascular si cresc semnificativ riscul de accident vascular! Chiar daca uleiul folosit este unul sanatos, prin prajire grasimile nesaturate se transforma partial in grasimi nocive (acizi grasi trans), foarte periculoase in special pentru inima. Acizii grasi trans cresc rapid nivelul de colesterol rau (cu densitate proteica mica - LDL) din sange. Acest fapt a fost confirmat si de majoritatea studiilor privind obiceiurile alimentare ale populatiilor din diferite zone/tari.

 3) Cartofii prajiti ingreuneaza digestia, suprasolicitand vezica biliara, pancreasul si chiar stomacul. Aceasta atat din cauza grasimilor continute, considerate ca atare, cat si din cauza combinatiei dintre grasime prajita si amidon.

 4) Cartofii prajiti ar putea sa favorizeze aparitia cancerului! Exista atat studii care infirma aceasta ipoteza, cat si studii care o confirma. Cert este faptul ca acest aliment contine acrilamida (rezultata prin degradarea amidonului), substanta puternic oxidanta, mutagena si neurotoxica. In plus, grasimile trans cresc si ele riscul de declansare a bolilor canceroase.

 5) Continutul de vitamine din acest aliment este sarac, urmare a prajirii. Cel mai bine reprezentata poate sa fie vitamina E, continuta de ulei (vitamina rezistenta la temperaturi ridicate). Totusi, daca uleiul folosit este unul rafinat, si mai ales daca sticla este transparenta iar ea a fost tinuta la lumina, concentratia de vitamina E scade semnificativ. Vitaminele din complexul B prezente in cartofi sunt in cea mai mare parte distruse prin prajire. Vitamina C se pierde complet.

 Alternative sanatoase la cartofii prajiti Cea mai sanatoasa alternativa o reprezinta fierberea cartofilor in coaja (si fierberea cartofilor decojiti reprezinta o varianta buna pentru sanatate). Neajunsul major al cartofilor fierti sau copti clasic il reprezinta, pentru consumatorul „inrait” de cartofi prajiti, diferenta majora de aroma. In acest caz, un compromis acceptabil pentru sanatate si care pastreaza - in buna parte - savoarea cartofilor prajiti traditional este reprezentat de „gatirea uscata” a cartofilor (in tigai neaderente, cu o cantitate minima de ulei). Dupa o anumita perioada (relativ scurta) de obisnuire a papilelor gustative, cartofii „prajiti uscat” „devin” mai gustosi decat cei prajiti clasic.

 Liviu Deculescu