Nu ai nici un produs in cos.

Incearca

A fi sau a nu fi… vegetarian(a)

“Secretul frumusetii si tonusului vedetei X: Dieta vegetariana”, “Atentie: alimentatia vegetariana iti poate afecta grav sanatatea” etc. Cararile internetului sunt pline de materiale despre regimul vegetarian, iar argumentele pro si contra de o varietate uimitoare: de la probe neverosimile pana la rationamente detaliate si bine inchegate.

Vrei sa slabesti si esti in cautarea unei diete eficiente dar, in acelasi timp, sanatoase. Ce dieta alegi: una bazata pe (unul sau mai multe tipuri de) fructe, sau o dieta hipocalorica care sa permita varietatea alimentara? In mediul online (si nu numai) circula tot felul de zvonuri (probabil multe dintre ele adevarate) despre vedete care au slabit rapid folosindu-se de “diete-minune” pe baza de fructe. Desi cu o dieta bazata pe fructe reusesti, in anumite conditii, sa slabesti rapid, aceasta este periculoasa pentru sanatate si, mentinuta pe un termen mai lung (de ordinul saptamanilor), poate avea consecinte negative ireversibile sau te poate chiar ucide! De ce este dieta cu fructe atat de periculoasa? - in primul rand urmare a concentratiei foarte scazute de proteine si a diversitatii mici a proteinelor din fructe (am obtine astfel doar o mica parte din aminoacizii necesari); - in al doilea rand din cauza cantitatii infime de grasimi din fructe. Atat proteinele, cat si grasimile sunt nutrienti esentiali vietii, iar cantitatile existente in fructe sunt, pe termen lung, insuficiente pentru a supravietui. Riscurile dietei bazate pe fructe: - reducerea severa a masei musculare; - depresia; - degradarea si imbatranirea accelerata a creierului; - degradarea starii celorlalte organe interne si functionarea lor deficitara; - moartea (daca semnalele premergatoare au fost ignorate). Factorul timp este crucial Daca o dieta cu fructe este contraindicata, o cura de 2 – maximum 3 zile poate ajuta organismul in mod semnificativ. Va sfatuiesc sa urmati o astfel de cura doar la recomandarea, sau macar cu avizul medicului personal! Strict sub aspectul pierderii in greutate, poate o dieta hipocalorica “normala” sa egaleze eficienta uneia bazate pe fructe? Da. De fapt, poate chiar sa o depaseasca. O dieta construita inteligent - bogata in proteine si care, pe langa continutul redus de calorii, sa acorde atentie si modului de combinare a alimentelor – va fi in mod cert mai eficienta si mai usor de urmat decat “dieta cu fructe”. Asadar, criteriul eficientei si cel al protejarii sanatatii nu se exclud reciproc atunci cand discutam despre dieta. Ca sa nu va puneti sanatatea in pericol, va sfatuiesc sa apelati la medicul personal si, de preferinta, si la un nutritionist atunci cand va propuneti sa slabiti urmand un regim strict. Ca si regula generala, dieta sanatoasa - oricat de severa ar fi - trebuie sa asigure diversitate alimentara, excluzand complet doar alimentele care aduc mai multe pagube decat beneficii indiferent de cantitatea consumata (prajelile de orice fel si anumite alimente din comert - in principal margarina, carnati, pateu, gogosi).

Liviu Deculescu