Nu ai nici un produs in cos.

Incearca

6 Reguli simple ca sa postiti sanatos

Suntem in plin post al Pastelui, cel mai lung post din an.

Postul poate fi benefic nu doar a spiritului, ci si organismului, daca respectati urmatoarele reguli simple:

1) Regula diversitatii: in special in perioada de post, consumati alimente cat mai variate. Nu va limitati la cartofi, varza, ardei, orez. Aveti la indemana si alimente precum naut, linte (verde si rosie), mei, mazare si fasole verde (congelate), fasole rosie boabe, orez nedecorticat, ciuperci, broccoli, telina, seminte crude de dovleac, nuci etc.

2) Combinarea surselor de proteine: pentru a va asigura toti aminoacizii esentiali doar din surse vegetale, este important ca in fiecare zi sa combinati cereale cu oleaginoase sau cereale cu leguminoase. Cateva idei de masa: paine integrala cu fasole batuta si rosii, salata de paste cu naut si legume, paine neagra cu salata de linte, paste cu nuci si sos de rosii, clatite de post cu mei si nuci etc. Pe langa cereale, oleaginoase si leguminoase, consumati - o data la cateva zile - si ciuperci (in cantitati moderate). Ciupercile au proteine in concentratii mici, dar de calitate superioara.

3) Atentie la glucide: alimentatia de post stimuleaza cresterea cantitatii de glucide consumate, lucru care trebuie evitat. De aceea, daca tineti post consumati doar ocazional (cel mult o data pe saptamana) cartofi si orez alb. De asemenea, pe perioada postului alegeti doar painea integrala si pastele integrale. In plus, optati in special pentru deserturile care sa contina si fructe. Ca sa va protejati de excesul alimentelor cu indice glicemic ridicat, cresteti consumul de legume (ceapa, ardei, conopida, broccoli etc.). Important: morcovii si pastarnacul sunt (in afara de cartofi) principalele legume cu indice glicemic mare.

4) Dezlegarea la peste: daca urmati strict postul, profitati de toate zilele cu dezlegare la peste - astfel beneficiati de proteine de calitate superioara si (daca gatiti pestele prin fierbere) de grasimi bune.

5) Atentie la modul de preparare a hranei: in perioada de post, ca sa va apropiati cat mai mult de gustul preparatelor din carne puteti avea tendinta de a gati in special prajeli. In mod evident, acest lucru va va afecta forma fizica si va poate chiar imbolnavi. Alternative sanatoase: gatirea uscata (coacerea sau prajirea cu o cantitate minima de ulei) si fierberea.

6) Alimente care nu trebuie sa va lipseasca in post: cand renuntati la hrana animala, in afara de aminoacizii esentiali exista si alte substante necesare organismului al caror aport tinde sa scada sub limitele minime recomandate. Este vorba in special despre calciu, zinc, fier, vitamina A si (in conditiile expunerii reduse la soare) vitamina D. Pentru a va asigura aceste minerale si vitamine, cata vreme postiti este recomandat sa nu “scapati” niciunul dintre urmatoarele alimente: alune crude de padure, varza de Bruxelles, linte, seminte crude de susan si de dovleac, migdale crude, broccoli, ciuperci, branza din soia, dovleac.

Important: daca doriti sa tineti post, solicitati si opinia medicului de familie (si a eventualilor doctori de specialitate care va trateaza) cu privire la aceasta decizie. Persoanele in varsta, copiii, femeile insarcinate si persoanele care sufera de anumite afectiuni (spre exemplu boli ale ficatului) este indicat sa nu posteasca.

Liviu Deculescu