Nu ai nici un produs in cos.

Incearca

6 Combinatii alimentare nocive si alternativele lor sanatoase

2) Cocktail din alcool si energizante
Foarte in voga la petreceri, aceste combinatii pline de aroma bulverseaza sistemul nervos central, dar si sistemul electric al inimii. De aceea, alcoolul asociat cu energizantele poate cauza probleme cardio-respiratorii cu potential fatal.

Alternativa este reprezentata de un cocktail usor tip sangria, dar fara zahar. Alege un vin moale, demidulce, si citrice plus capsuni. Ca si regula generala, atunci cand asociezi fructele cu o bautura alcoolica este bine ca fructul sa fie cat mai sarac in zaharuri iar bautura cat mai slaba (deoarece alcoolul si zaharul nu fac echipa buna impreuna, afectand ficatul mai mult decat ar face-o fiecare in parte).

3) Fructe in timpul sau la finalul mesei
Consumate astfel, fructele vor face digestia grea si ineficienta.

Majoritatea fructelor trebuie consumate cu o ora inaintea unei mese preponderent lipidice si cu o jumatate de ora inaintea uneia preponderent glucidice. Exceptii: ananasul merita consumat la sfarsitul mesei (mai cu seama daca masa a fost bogata in proteine), capsunile pot fi consumate in orice moment al mesei.

4) Cafea si cereale (cafea inaintea unei mese din lapte si cereale sau a uneia bogate in paine/paste integrale)
Cofeina scade radical randamentul de absorbtie a fierului, element pe care cerealele integrale ni-l ofera din plin. Asociind cafeaua cu cerealele sau chiar cu leguminoasele, practic aportul de fier va fi in zadar. Carenta de fier poate conduce la anemie, oboseala psihica si fizica, depresie.

Daca “este musai” sa bei cafea inaintea (sau la finele) unei mese bogate in cereale integrale sau in leguminoase, asigura-te ca ai la dispozitie cafea fara cofeina.

5) Paste cu branza/smantana sau cartofi copti cu unt/smantana
Iata niste combinatii alimentare pe care probabil le folosesti destul de frecvent, si care nu par deloc agresive. Din pacate, aparentele insala si in aceste cazuri. Este drept ca astfel de asocieri nu reprezinta un pericol major, insa combinatia dintre glucidele rapide (alimente bogate in carbohidrati, cu indice glicemic ridicat) si sursele de grasimi concentrate afecteaza digestia si au un potential de ingrasare foarte ridicat.

Alternativa sanatoasa este sa folosesti pastele integrale in locul celor albe de fiecare data cand prepari paste cu branza sau smantana. Cat despre cartofi (gatiti in orice fel) cu unt, smantana, cascaval sau branza grasa, este bine sa ii consumi cel mult ocazional.

6) Cartofi cu friptura
Am ajuns si la una dintre mancarurile des consumate de catre romani (si de catre europeni in general). Neajunsul acestei asocieri este tot ingreunarea digestiei, iar glucidele din cartofi nu sunt bine valorificate (motiv pentru care dupa o astfel de masa te ia, de obicei, somnul). Nici proteinele oferite de carne nu vor fi folosite in mod eficient.

Alternativa sanatoasa: alege pentru friptura garnituri de fasole verde, conopida, varza, sos de rosii. Pentru aceia dintre voi care, totusi, nu puteti renunta la gustul fripturii cu garnitura de cartofi, exista o solutie care rezolva in mare parte dezavantajele acestei combinatii: serviti alaturi si o salata de varza sau de legume asortate, in cantitate nu chiar modica. In plus, indeosebi la cartofii cu friptura, painea consumata (in cazul in care folosesti si paine) trebuie sa fie integrala.

Liviu Deculescu